menu atas

Friday, November 18, 2011

Kerja Oh! Kerja...


Setelah hampir 13 tahun aku di alam pekerjaan, boleh dikatakan banyak juga perkerjaan telah aku lakukan... Kalau dikira2 ada lebih kurang 4 hingga 5 pekerjaan yang telah aku lakukan, tapi kebanyakkan nya aku lakukan secara part time... Hanya 2 sahaja pekerjaan tetap yang aku lalui hingga lah ke hari ini.

Sebaik sahaja lepas SPM aku telah pergi mencari kerja bersama-sama rakan2 sekolah. Pekerjaan aku yang pertama ialah jurujual di kompleks membeli belah, memang membosankan tapi kerana inginkan pengalaman berkerja ditambah pula masa tu beberapa bulan sebelum raya aku kuatkan juga hati aku ini.. tapi masa tu gaji kira jam, 1 jam dibayar RM3 shj. Boleh ler pada masa tu pun ekonomi tengah gawat, punya ler penat buat kerja (bukan penat mana pun cam menoreh ke.. wat kontrak ke.. cuma penat menunggu customer je) Kerja mula dari jam 10 pagi hingga 10 malam (dah termasuk overtime 4jam) dapat ler sebulan RM6++, sapa nak bagi... Lebih kurang 4 -5 bulan shj aku kerja kebetulan pula tu hari raya dah nak dekat so aku mohon ler cuti (tak pernah kena kerja time hari raya, almaklum ler baru habis sekolah) supervisor aku boleh tak luluskan cuti raya aku. Dalam masa yang sama aku dapat tahu member-member sekolah aku dah dapat offer dari ipta-ipta so aku mula ler jadikan ia sebagai alasan untuk aku hendak berhenti kerja (padahal sebab tak dapat cuti raya)

Lepas hari raya berangkat ler member2 aku ke ipta2 & ipts2, gelabah gak rasa hati sebab aku je yang tidak dapat panggilan. So kena cari kerja tetap ler jawabnyer, dalam pada mencari kerja dapat plak offer kerja kontrak dgn SPR (bukan kerja sebagai buruh kontrak pon). Tercipta ler sejarah dalam hidup aku dimana aku bekerja 1 hari sahaja, esok aku dah berhenti... Kerja yang paling membosankan ialah menunggu pelanggan (mana tak bosan sebab kena jaga meja SPR kat Terminal Larkin tu sorang-sorang).

Aku menyambung pelajaran kat kolej swasta (tak payah ler sebut nama kolej tu), ada ler dalam 1bulan 1/2 sebelum tamat pengajian aku diberitahu ada jawatan kosong di sebuah kilang percetakkan. Apalagi terus aku mohon untuk jawatan itu bukan apa takut tidak dapat kerja selepas tamat pengajian... Aku mula mengenali sebenar dunia pekerjaan, dalam masa yang sama aku memohon untuk menukar waktu pengajian dari pada full time kepada part time. Pada waktu itu gaji boleh tahan gak, bagi orang bujang macam aku. Pada waktu itu aku rasa seperti tidak cukup jika hanya bergantung tiap2 bulan pada gaji pokok shj. Overtime hanya ada pada hujung tahun shj, itu pun disebabkan kilang tersebut byk menerima tempahan utk membuat diari. Mesti yang akan kata aku ni tamak, sebenarnya aku bukan tamak cuma aku ada target pada masa itu dimana aku memerlukan sebuah kenderaan untuk aku berulang-alik ke tempat kerja... Jadi terpaksa ler aku membuat kerja part time, nasib baik kilang percetakkan tersebut hanya beroperasi waktu office hour. Aku mengambil kesempatan tersebut dengan mengikut abang sedara aku menjual sayur di pasar tani.

Setelah setahun bekerja aku telah capai cita2ku, dimana aku dapat memiliki sebuah motor yang dapat membawa aku pergi dan balik kerja. Bila dah ada motor plak mula ler nak pikir macam mana nak bayar ansuran bulan, sekali lagi aku mencari kerja part time... Kebetulan pula pada kali ini aku mendapat tahu ada sebuah syarikat makanan segera yang memerlukan pekerja part time, ini kerana syarikat tersebut baru beroperasi di Johor Bahru. Ada beberapa syarat yang perlu diikuti untuk mendapat kerja di syarikat tersebut diantaranya mestilah mempunyai motor sendiri. Wah!!! ini satu peluang untuk aku dan bermulanya kerja aku sebagai budak penghantar pizza di DOMINO'S PIZZA...

Aku kerja tidak lama di kilang percetakkan tersebut ada ler dalam 1 tahun 8 bulan, banyak juga pengalaman aku dapat di kilang tersebut... Begitu juga kerja aku sebagai budak penghantar pizza kerana aku mendapat tawaran bekerja dengan kerajaan Malaysia. Aku hampir2 lupa yg aku pernah mengisi borang untuk jawatan di goverment, jadi terpaksa lah aku meninggalkan kedua2 kerja tetap dan part time aku untuk berkhidmat untuk negara (ayat yg tak boleh blah....)

Alhamdullilah syukur aku mendapat pekerjaan yang tetap dan terjamin walaupun hanya dgn menggunakan kelulusan SPM shj. Pekerjaan ini merupakan pekerjaan aku paling lama sehinggalah ke hari ini...

No comments:

Post a Comment